خمیر دندان

تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال + معرفی 5 مورد از بهترین خمیر دندان ها

تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال

شاید برای بسیاری از افراد، دانستن تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال اهمیت چندانی نداشته باشد اما برای مادران سرزمین ما نکات باریک‌تر از مو برای تربیت و مراقبت از فرزندان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. از جمله‌ی این موارد، کسب اطلاعات در رابطه با تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال است. در این مقاله ضمن بررسی تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال، شما را با با بهترین خمیردندان‌های کودک و بزرگسال آشنا خواهیم نمود.

 

 چرا باید موقع مسواک زدن از خمیر دندان استفاده کنیم؟

قبل از پرداختن به تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال، بهتر است تا در رابطه با ضرورت استفاده از خمیر دندان صحبت کنیم.

خمیر دندان‌ها به طور کلی دارای دو اثر عمده هستند و به دلیل این دو اثر، ما ملزم به استفاده از خمیردندان هستیم:

  • اثر تمیز کنندگی: تمیز کردن دندان از پلاک میکروبی توسط خمیر دندان، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این کار با ایجاد کف و مواد ساینده‌ی موجود در خمیر دندان انجام می‌شود و اسانس موجود در آن، دهان را خوشبو می‌سازد.
  • اثر درمانی: خمیر دندان با داشتن موادی نظیر فلوراید، به افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی کمک می‌کند.

تفاوت خمیر دندان های کودک و بزرگسال

تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال

با اين‌كه فقط %24 بهداشت دهان و دندان، به عامل خمير دندان بستگي دارد؛ 80 درصد بهداشت دهان و دندان به نوع مسواك، تعداد بارها و نحوه‌ی مسواك زدن بستگي دارد،  اما باز هم مي‌توان با راهنمايي خريد مناسب خمير دندان و آموزش استفاده از خمير دندان مناسب، به بهداشت دهان و دندان كودكان، كمك موثري نمود. در ادامه به بررسی تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال خواهیم پرداخت:

طعم و رنگ

از جمله مهم‌ترین تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال، طعم و رنگ است. براي بزرگسالان معمولاً خمير دندان‌های داراي طعم تند و تلخ، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اكثر مواقع اين خمير دندان‌ها سفيد یا سیاه هستند. برای ترغیب کودکان به چهار بار مسواک زدن در طول شبانه‌روز (قبل و بعد از صبحانه، پس از ناهار و پس از شام)، خمیر دندان با طعم و رنگ جالب، از ضروریات است. 

طبق مطالعات انجام شده، معمولاً طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌هایی که در داخل خمیردندان کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مضر نیستند. اکثر این مواد افزودنی، تاییدیه‌های بهداشتی از سازمان غذا و دارو آمریکا و انجمن‌های دندانپزشکی نظیر ADA approve  و FDA approve را دارند.

سطح سایندگی

دیگر تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال، سطح سایندگی است. در فرمولاسیون خمیردندان از موادی مانند دی‌اکسید سیلیکون و سیلیکات پتاسیم و آلومینیوم جهت پولیش دندان‌ها استفاده می‌شود. این مواد با سایش روی سطح مینای دندان، آن را تمیز و شفاف می‌کنند. در خمیر دندان بزرگسالان از این مواد شیمیایی بیشتر از خمیردندان کودکان استفاده می‌شود. از این رو استفاده از خمیردندان بزرگسالان توسط کودکان، کاری بسیار اشتباه به شمار می‌آید.

به خاطر داشته باشید فرق نمی‌کند کودک هستید یا بزرگسال، بهتر است مقدار بسیار کمی خمیر دندان را روی مسواکتان قرار داده و به آرامی خمیر دندان را روی دندان‌هایتان ماساژ دهید تا این مواد ساینده به مینای دندان‌های شما آسیب جدی وارد نکند.

میزان فلوراید

میزان فلوراید در خمیر دندان

میزان فلوراید را نیز می‌توان به عنوان تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال در نظر گرفت. استفاده از فلوراید سبب تقویت مینای دندان (بافت محافظ رویه‌ی دندان) می‌شود. اما میزان فلوراید در خمیر دندان باید در حد استاندارد باشد. این استاندارد برای کودکان، کم‌تر از بزرگسالان است و با خريد خمير دندان‌هاي استاندارد براي كودكان مي‌توانيد از بروز بسياري از مشكلات جلوگيري نماييد. ميزان فلورايد در خمير دندان‌هاي كودكان 2 تا 6 ساله نبايد بيشتر از PPM 500 ( يك قسمت در ميليون قسمت) باشد. این میزان در خمیر دندان بزرگسالان به 1300 PPM الی PPM 1500 می‌رسد. در صورت بلع خمیردندان بزرگسالان توسط کودکان، ایجاد مسمومیت درکودکان اجتناب‌ناپذیر است. 

بلعیدن بی خطر

بلعیدن خمیردندان بزرگسالان به دلیل استفاده از فلوراید و مواد ساینده‌ی بیشتر، با ایجاد مسمومیت برای کودکان همراه است. از این رو سعی کنید از خمیردندان استاندارد کودکان برای فرزندانتان استفاده نمایید. مهم‌ترين توصيه براي خريد خمير دندان این است که باید از خريد خمير دندان‌هاي غير استاندارد جداً خودداري نماييد.

بهترين كار براي كنترل بلعيدن، استفاده‌ی كم از خمير دندان براي مسواك زدن است. به كودكتان آموزش دهيد تا خمير دندان داخل دهان را با آب شستشو داده و كاملاً از دهان خارج نمايد.

خمیر دندان مناسب افراد بزرگسال

تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال

اگر تصمیم به خرید خمیردندان بزرگسال استاندارد دارید، بهترین انتخاب خرید خمیردندان پاتریکس است. این برند ایرانی در زمینه‌ی تولید محصولات مراقبتی و بهداشتی دهان و دندان، به دلیل قیمت مناسب، کیفیت بالا، استفاده از استانداردهای جهانی و به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته و مواد اولیه‌ی مرغوب توانسته است با برند‌های خارجی رقابت نماید. در ادامه به معرفی برخی محصولات این برند ایرانی موفق می‌پردازیم:

 

خمیر دندان هفت کاره پاتریکس (Complete7)

 خمیر دندان هفت کاره پاتریکس دارای فرمولاسیون موثر، تخصصی و عملکرد هفت‌گانه شامل موارد زیر است:

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • محافظت از مینای دندان
  • کاهش حساسیت در دندان‌های حساس با پاک کردن ملایم رنگدانه‌های سطح دندان
  • کاهش التهاب لثه
  • جلوگیری ازتشکیل جرم، پلاک و لک در سطح دندان و کاهش باکتری و قارچ در محیط دهان و دندان‌ها
  • خوشبو کننده و خنک کننده‌ی دهان با استفاده از عصاره‌ی نعنا و منتول
  • سفید کننده‌ی دندان

کافیست روزی دو بار از این خمیر دندان برای مسواک زدن استفاده نمایید.

 

خمیر دندان زغالی پاتریکس

خمیر دندان زغالی ( مدل 8 در 1) پاتریکس دارای فرمول ضد باکتری است و تمیز کننده‌ی عمقی دهان و دندان‌ها به شمار می‌آید. از طرفی از بین برنده‌ی باکتری‌ و پلاک‌های میکروبی روی سطوح دندان و محیط دهان بوده و دندان‌ها را براق می‌کند. این خمیر دندان ضد حساسیت، تنفسی خوشبو برای شما به ارمغان می‌آورد و فاقد ترکیبات نگهدارنده و غیر مجاز است. از طرفی خمیر دندان زغالی پاتریکس انواع لکه و زردی دندان را در سریع‌ترین زمان ممکن از بین می‌برد.

 

خمیر دندان سفید کننده پاتریکس (Plus whitening)

اگر مایلید دندان‌های سفید و سالمی داشته باشید کافیست از خمیردندان سفیدکننده پاتریکس استفاده نمایید زیرا:

  • ضد باكتري است و با ایجاد کف، پلاک و جرم‌های سطح دندان را از بین می‌برد.
  • به افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی کمک می‌کند.
  • با ميزان فلورايد استاندارد، از مینای دندان حفاظت و از پوسيدگي دندان در بلند مدت جلوگیری می‌نماید.
  • مجهز به از بین برنده‌های فیزیکی است و دندان‌ها را سفید می‌كند.
  • با عصاره‌ی نعنا، دهان را خوشبو و خنک مي‌سازد.

اين محصول براي استفاده‌ی روزانه طراحي شده است و در جهت بهبود ظاهر دندان‌ها می‌توان از آن استفاده نمود.

 

خمیر دندان مناسب دندان‌های حساس  (Sensitive)

اگر دندان‌های حساسی دارید، بهترین راه برای تمیز کردن این دندان‌ها، استفاده از خمیردندان مناسب برای دندان های حساس پاتریکس است، زیرا این محصول، حاوی نیترات پتاسیم و فلوراید است و سبب کاهش درد دندان در اثر سرما و گرما می‌شود. از طرفی این ماده از رشد باکتری و تشکیل جرم دندان جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن این خمیر دندان خوشبو کننده و خنک کننده‌ی دهان است و از مینای دندان حفاظت می‌کند.

 

خمیر دندان مناسب دندان های کودک

تفاوت خمیر دندان کودک و بزرگسال

کودکان سهم بسیار بزرگی در تهیه‌ی محصولات بهداشتی دارند از این رو، برند پاتریکس برای سلامت دهان و دندان کودکان نیز خمیردندان کودک ژله‌ای را به بازار عرضه نموده است.

 

خمیر دندان ژله ای کودک پاتریکس

خمیر دندان ژله‌ای کودک پاتریکس دارای مقادیر استاندارد فلوراید و ترکیبات ویژ‌ه، از پوسیدگی دندان‌های کودکان جلوگیری نموده و دارای دو طعم مطبوع و دلچسب توت فرنگی و طالبی، برای کودکان است.

 

ویژگی های مناسب خمیر دندان مناسب دندان های کودکان و  بزرگسالان

کار تمیزکردن دندان‌ها که از اصلی‌ترین اعضای بدن ما هستند، را نمی‌توان به هر خمیر دندانی سپرد. از این رو ویژگی‌های یک خمیردندان خوب را باید در هنگام خرید به خاطر سپرد. از ویژگی‌های یک خمیر دندان ممتاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیردندان خوب آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.
  • در خمیردندان خوب، کم‌ترین مقدار مواد سایشی استفاده می‌شود.
  • در خمیردندان خوب، مواد قندی و ترکیبات شیرین وجود ندارد.

جمع بندی

دندان‌ها از دوستان بسیارخوب ما در مسیر زندگی محسوب می‌شوند. برای سلامت نگه داشتن این دوستان باید کار را به کاردان بسپاریم. لزومی ندارد به دنبال یک خمیر دندان مناسب برای بزرگسالان یا کودکان بگردیم. این کار قبلاً توسط تیم حرفه‌ای در مجموعه‌ی پاتریکس انجام شده است.

کافیست شما با اعتماد به این برند صد در صد ایرانی، کار سلامت دندان‌های خود و کودکانتان را به این مجموعه  بسپارید. لازم است هنگام خرید به رنگ تیوپ خمیردندان‌ها توجه نمایید:

  • تیوپ مشکی: یعنی تمام ترکیبات موجود در خمیر دندان، شیمیایی هستند.
  • تیوپ سبز: از مواد طبیعی برای ساخت خمیر دندان استفاده شده است.
  • تیوپ آبی: خمیردندان با مواد طبیعی و مواد دارویی ساخته شده است.
  • تیوپ قرمز: در خمیر دندان مواد شیمیایی و مواد طبیعی وجود دارد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *